Fødsel / faderskab

Fødsel

Forældre skal kun anmelde en fødsel selv, hvis der ikke har medvirket en jordemoder ved fødslen. I det tilfælde skal anmeldelsen være kordegnekontoret i hænde senest 14 dage efter fødslen. Hvis der har medvirket en jordemoder, anmelder vedkommende fødslen på vegne af forældrene.

En evt. anmeldelse afgives gennem www.borger.dk.

Bemærk, at udlændinge skal vedlægge arbejds- og opholdstilladelse.

Fader- eller medmoderskab

Ugifte forældre skal udfylde en såkaldt omsorgs- og ansvarserklæring på www.borger.dk senest 28 dage efter fødslen for at få faderskabet registreret. Derved opnås samtidig automatisk fælles forældremyndighed.

Har forældrene fået godkendt medmoder-/faderskabet hos Familieretshuset inden fødslen, skal de sende godkendelsen til bopælssognet efter fødslen, og sognet registrerer så forældreskabet. Godkendelsen sendes med sikker mail til kirkekontoret.

Send sikker mail til kirkekontoret