Attester

Som udgangspunkt skal attester bestilles med MitID på borger.dk. Find hjemmesiden her

Du er berettiget til en attest, såfremt du er fødselsregistreret i Danmark, registreret på baggrund af international fremmedadoption, eller der er foretaget en registrering på dig i Personregistret. Registreringen kan f.eks. være sket i forbindelse med dåb i folkekirken eller en nyere navneændring.

En fødsels- og dåbsattest kan kun udstedes, hvis du er døbt i Danmark. Hvis du skal bruge en tilsvarende attest, og du ikke er døbt, skal du bestille en personattest.

Har du problemer med at bestille en attest på borger.dk, så kontakt kirkekontoret. Find kontorets kontaktoplysninger

Digital og fysisk attest

I forbindelse med bestillingen af din attest kan du både vælge at få leveret en attest til din e-boks, at få den tilsendt med posten eller at afhente den på kirkekontoret. Bemærk, at en attest til din e-boks ikke vil bære fysisk underskrift eller stempel.

Bor du ikke i Danmark, har du også mulighed for at angive en adresse, som du ønsker attesten sendt til. Brevforsendelse kan ikke ske på en telefonisk henvendelse eller almindelig mailhenvendelse.

E-legalisering

En digitalt signeret attest kan du få legaliseret/apostilleret elektronisk via Udenrigsministeriets Legalisering ved, at du benytter deres selvbetjeningsløsning med webshop. Denne finder du på Udenrigsministeriets hjemmeside, hvor du også kan læse mere om legalisering og e-apostille. Find hjemmesiden her

Det er også muligt at få legaliseret fysiske attester udstedt af en dansk myndighed.

Sprogbilag

Skal du bruge attesten i et andet EU-land, kan du få et såkaldt sprogbilag til din attest. Bemærk, at attest og sprogbilag skal udstedes samtidig. Kontakt kirkekontoret herom.

Læs mere om attester på borger.dk. Find siden her